czwartek, 2 lutego 2017

Znaczenie kolorów - blogger, social media, grafika

Jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się, czy kolory mają znaczenie, to odpowiedź brzmi tak. Jeśli jesteście ciekawi, który kolor przyciągnie uwagę waszych czytelników, czy klientów i jak na nich oddziałuje, to zapraszam do lektury.



Kolory są wszędzie. Widzimy je każdego dnia, czy to w domu, czy w pracy. Wszystkie bilbordy, ulotki, wizytówki mają różną kolorystykę. Zastanawialiście się kiedyś, co wpłynęło na takie, a nie inne ich kolory? Albo na kolorystykę logo jakiejś firmy?


Każda barwa kojarzy nam się z czymś innym. Zachęci nas do danego produktu lub w ogóle do nas nie trafi. Dla przykładu. Wyobrażacie sobie reklamę eleganckich zegarków przesyconą różem? Zapewne nie. No właśnie. Dlatego tak ważne jest poznanie znaczenia kolorów i dobieranie odpowiednich dla naszych działań. Musimy tutaj określić naszą grupę docelową i jej upodobania. Według statystyk młode osoby lubią kolory jasne, kontrastowe, nasycone. Jednak, nie możemy brać tego na pewnik. Zmienia się zarówno moda, jak i gusta, ale jest pewne, że znaczenie kolorów pozostaje takie samo. Bardzo ważne jest wybranie barw pasujących do charakteru naszych działań i trzymanie się ich. Dzięki temu unikamy chaosu barwnego, stajemy się bardziej rozpoznawalni i jednocześnie możemy trafić do większej liczby klientów.

Zwracam uwagę na jedną ważną rzecz. Symbolika barw, którą opiszę dotyczy świata zachodniego. Całkiem odmienne znaczenie może ona mieć, np. w Japonii. 
Wybierając barwy dobierajmy je odpowiednio pod względem pochodzenia naszych odbiorców. Jeśli mamy odbiorców międzynarodowych musimy uważać, by barwy nie kojarzyły im się negatywnie.

Znaczenie kolorów:

Biel
Symbolizuje: pokój i czystość, jest to kolor uniwersalny. Kojarzy nam się z dobrem i prostotą.
Użycie: Sprawdza się najbardziej przy kosmetykach i innych produktach związanych z urodą.

Czerń
 Symbolizuje: elegancję, luksus, (tak samo kolor złoty), szykowność (np. mała czarna) oraz nowoczesność. 
Użycie: W firmach, którym zależy na podkreśleniu powagi, kompetencji, tajemnicy. Kolor ten bardzo dobrze sprawdza się przy projektowaniu materiałów dla sklepów sprzedających towary ekskluzywne, nowoczesne, czy bardzo dobrej jakości.


Brąz 
Symbolizuje: spokój, powagę, ciepło, neutralność i niezawodność, a także naturę i użyteczność. 
Użycie: Często wykorzystują go firmy prawnicze, budowlane, sklepy z produktami naturalnymi. Sprawdzi się w każdym biznesie dotyczącym przedmiotów trwałych i niezawodnych, takich jak, np. odzież do wędrówek górskich. 

Czerwień
Symbolizuje: działanie, przygodę, energię, niebezpieczeństwo, miłość, pasję, wigor, piękno, siłę. 
Użycie: Jest to zdecydowanie najbardziej jaskrawy, widoczny kolor i pobudzający. Jeśli chcemy przykuć czyjąś uwagę to wykorzystajmy kolor czerwony. Czerwień sprawdzi się w firmach, które są dynamiczne, mają kojarzyć się z energią, wrażeniami, sportem, przygodą, ale również widujemy ten kolor w instytucjach charytatywnych i związanych ze zdrowiem. 

Pomarańcz
Symbolizuje: symbolizuje zabawę, młodość, kreatywność, lekkość, aktywność. 
Użycie: Ten kolor sprawdzi się w każdej firmie, która zajmuje się rozrywką lub jako grupę docelową obrała dzieci i młodzież. Kolor pomarańczowy jest również kolorem ostrzegawczym, kolorem jesieni i Halloween.

Żółty
Symbolizuje: radość, ciepło, słońce, pogodę, pozytywność, ale również zdradę i tchórzliwość. 
Użycie: Jeśli chcemy przyciągnąć uwagę, to sprawdzi się on idealnie, wywoła w naszych odbiorcach wrażenie radości i ciepła. Kolor ten może być także symbolem wiedzy i mądrości, dlatego często go można spotkać w logo szkół wyższych.  Kolor ten sprawdzi się również jeśli nasza firma zajmuje się produktami związanymi z latem.

Zieleń
Symbolizuje: nadzieję, wolność, uzdrowienie. Kojarzy się z życiem i harmonią. Miętowa
zieleń wskazuje na świeżość, powodzenie i zadowolenie. Kolor ten ma też negatywne znaczenie - niestabilność (np. listek świeżego kierowcy) i losowość (np. stoły do gry w ruletkę, boiska piłkarskie). Często kojarzy się także z pieniędzmi (dolary). 
Użycie: Kolor ten sprawdza się w firmach promujących produkty ekologiczne, naturalne. Jest używany w branży związanej z przyrodą i jej ochroną, oszczędzaniem energii. 

Niebieski (błękit)
Symbolizuje: spokój, stabilność, sukces, pewność, lojalność, bezpieczeństwo, przyjaźń. Kojarzy się on także z niebem, otwartością, przestrzenią i oceanem. 
Użycie: To chyba najczęściej używany kolor i jednocześnie ulubiony wielu ludzi. Jest on wykorzystywany w instytucjach rządowych, bankach, dużych korporacjach. Kolor ten jest idealny dla firm sprzedających produkty z różnych marek. 

Fiolet
Symbolizuje: luksus, elegancję, przepych, wspaniałość, ceremoniał, szlachetność i duchowość. 
Użycie: Kolor jest często wykorzystywany przez firmy związane z edukacją i dobrami luksusowymi. Wskazuje na dobrą jakość. Jest to również symbol ekstrawagancji i próżności.  

Róż
Symbolizuje: kobiecość, delikatność, subtelność, wdzięk, dziewczęcość, romantyzm (kolor walentynek), niewinność. 
Użycie: Sprawdzi się idealnie w firmach, które oferują produkty lub usługi dla dziewczynek, czy słodycze. Używany jest także przy kampaniach związanych z ryzykiem zachorowania na raka piersi. Obecnie można zauważyć, że wiele firm związanych z urodą i kosmetyką, także wybiera ten kolor.

Szary
Symbolizuje: bezstronność, nieuleganie wpływom, idee korporacyjne, praktyczność, organizację, respekt. 
Użycie: Jego negatywne znaczenie to: nuda, pustka i nijakość. Jednak jest on widoczny na wielu stronach, z racji tego, że dobrze łączy się z innymi kolorami.


0 komentarze:

Prześlij komentarz

Created By Sora Templates